• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
13

شعبده بازی در قیمت برنج

  • کد خبر : 1255
  • 12 مرداد 1400 - 11:28
شعبده بازی در قیمت برنج
برنج‌هایی که شالیکاران شمالی پارسال هر کیلوگرمش را ۱۹ هزار تومان فروخته بودند حالا با قیمت ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

به گزارش سیاست فردا ، علی‌محمد رمضانی رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه قیمت برنج پارسال نوسان کمی داشت، گفت: قیمت هر کیلوگرم برنج اوایل پارسال ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان و اواخر سال نیز ۲۵ هزار تومان بود.

او افزود: کشاورزان پارسال در همان هفته‌های نخست برداشت برنج، محصولشان را به قیمت هر کیلوگرم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان فروختند و در پایان سال برنجی نداشتند بلکه دلالان و تاجران و بنکداران هستند که پس از آن قیمت برنج را تعیین می‌کنند.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه هر کیلوگرم برنج پارساله اکنون در بازار‌های مازندران ۳۰ هزار تومان فروخته می‌شود، گفت: همه می‌دانند که این برنج همان برنج‌هایی است که پارسال به قیمت ۱۹ هزار تومانی از کشاورز خریداری شده بود.

رمضانی افزود: کشاورزان هیچ نقشی در نوسانات قیمت بازار برنج ندارد و هر آنچه در بازار اتفاق می‌افتد از سوی تاجران و دلالان است.

او گفت: تاجران و دلالان، هزینه‌های تمام شده برنج را جوری حساب می‌کنند که برنج با قیمت ارزان از کشاورزان خریداری شود تا آن را ۶ ماه بعد با نرخ‌های جدیدی که کشاورز هم از این نرخ تعجب می‌کنند وارد بازار کنند.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم برنج مرداد ماه پارسال و همزمان با برداشت برنج ۱۹ هزار تومان بود، ادامه داد: چگونه وقتی شالیکاران یک ماه بعد دیگر برنجی برای فروش ندارند همین برنج با قیمت ۳۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد؟

رمضانی گفت: اختلاف ۱۱ هزار تومانی در هرکیلوگرم برنج به جیب کشاورزان نمی‌رود، چون شالیکار در انتهای سال برنجی برای فروش ندارد.

او افزود: برای قیمت گذاری واقعی روی محصولات کشاورزی باید نهاد یا سازمانی هزینه‌های تولید را به صورت توافقی  برآورد  و قیمت گذاری کند تا هم تولید کننده متضرر نشود هم تاجر و دلال نتوانند بازار را متشنج کنند.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران در خصوص آخرین وضعیت برداشت برنج گفت: برداشت برنج بدلیل سرمای هوا چند روزی متوقف بود که با گرم شدن هوا از پایان هفته دوباره از سر گرفته می‌شود.
رمضانی گفت: شالی‌های حدود ۳۱ هزار هکتار از مزارع مازندران تاکنون برداشت شده است.
او از کشاورزان خواست با توجه به شرایط آب و هوایی چند روز قبل پس از برداشت برنج، حتما محصول را هوادهی کنند تا رطوبت شلتوک به حد مطلوب برسد.

لینک کوتاه : https://siasatefarda.ir/?p=1255

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.