• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
3

پایگاه انتقال خون در گلپایگان راه اندازی می شود

  • کد خبر : 3233
  • 21 اردیبهشت 1402 - 19:20
پایگاه انتقال خون در گلپایگان راه اندازی می شود
سیاست فردا / مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: در سال های قبل قرار بود بخش خصوصی اقدام به ساخت پالایشگاه پلاسما  در داخل کشور کند اما تعهدات خود را انجام ندادند و هنوز وابستگی ما تا حد زیادی به پلاسمایی که در خارج از کشور به دارو تبدیل می شود وجود دارد.

خبرنگار: وحید اعظمی/ به گزارش سیاست فردا، مصطفی جمالی مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور امروز -21اردیبهشت 1402-  با حضور در شهرستان گلپایگان و بازدید از مرکز اهدای خون گلپایگان اظهار کرد: روند انتقال خون در جمهوری اسلامی ایران در زمان جنگ به اوج خودش رسید. علی رغم تمام محدودیت ها و تحریم ها سال گذشته از سوی سازمان جهانی بهداشت، ایران سازمان انتقال خون برتر آسیا شد. در اسلامشهر با حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت پایگاه انتقال خون ندارد، خیلی از شهرهای بزرگتر از گلپایگان هم در کشور پایگاه انتقال خون ندارند.وی ادامه داد: از نظر قوانین و مقررات گلپایگان و خوانسار شرایط اینکه با راه اندازی پایگاه انتقال خون موافقت کنیم را نداشتند منتهی من اعتقادم این است وقتی مردم و خیرین پای کار می آیند  از نظر من دیگر قوانین اعتباری ندارد و با اختیارات خودم و قبول مسئولیت ضوابط را کنار می گذارم و پایگاه انتقال خون را در گلپایگان راه اندازی میکنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت:برای تبدیل مرکز اهدای خون گلپایگان به پایگاه اهدا و فرآوری خون در اسرع وقت اقدام خواهیم کرد.  کمبود ها را برطرف میکنیم،  البته یکی از دستگاه های مورد نیاز  باید از خارج از کشور وارد شود و دیگری را باید در ایران تولید کرد لذا زمان بر است ولی تلاش می کنیم در ماه های آینده این موضوع انجام شود.

جمالی افزود: بانک خون بند ناف در سازمان انتقال خون کشور موجود است و هیچ توجیه منطقی وجود ندارد که در نقطه ای دیگر این بانک را راه اندازی کنیم. اکنون چند هزار تا ذخیره داریم که 27 نفر تاکنون از آنها استفاده کردند و پیوند ها انها انجام شده است.

وی در رابطه با حجامت اضافه کرد: اگر می گویند حجامت مفید است اهدای خون مفیدتر است، اما ما این موضوع را اعلام نمی کنیم چرا که معتقدیم اهدای خون توسط مردم باید با نگاه کمک به هم نوع خود باشد گرچه برای سلامتی هم مفید است. متاسفانه خونی که میتواند جان 3 نفر را نجات دهد در حجامت از بین می رود و اینکه میگویند موقع حجامت خون کثیف از بدن خارج می شود به نظر من دروغ است ، زمانی که خون در مجاورت هوا قرار می گیرد سیاه می شود آن وقت به مردم می گویند این خون کثیف است که از طریق حجامت از بدن خارج شده است. در حجمات پول و سود وجود دارد به همین دلیل  آن را تبلیغ می کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: مازاد پلاسماهایی که به بیمارستان ها می دهیم به خارج از کشور ارسال و تبدیل به داروهایی مانند فاکتور 8 و 9 انعقادی می شود و سپس باید آن ها را بخریم، وارد ایران کنیم و برای بیماران استفاده کنیم که سبب ارز بری می شود. در سال های قبل قرار بود بخش خصوصی اقدام به ساخت پالایشگاه پلاسما  در داخل کشور کند اما تعهدات خود را انجام ندادند و هنوز وابستگی ما تا حد زیادی به پلاسمایی که در خارج از کشور به دارو تبدیل می شود وجود دارد.

مصطفی جمالی در همین راستا خاطر نشان کرد:  اکنون یک شرکت در این راستا راه اندازی شده و یک شرکت دیگر هم راه اندازی خواهد شد و امیدواریم تا 3 الی 4 سال آینده پالایشگاه راه اندازی شود و  ونیازی به خارج از کشور نداشته باشیم. شرکتی که اکنون راه اندازی شده ظرفیت محدودی حدود 100 هزار لیتر در سال دارد در صورتی که اکنون نیاز سالانه کشور حدود 600 هزار لیتر است.

نمایندگان مجلس خواهان راه اندازی پالایشگاه پلاسمای خون هستند

همچنین در ادامه دکترسید مسعود خاتمی  اظهار کرد: خوشبختانه پیشرفت علم به نقطه ای رسیده که از پلاسمای خون فرآورده هایی برای درمان برخی از بیماری ها گرفته می شود. در زمان دفاع مقدس و جنگ اهدای خون نقش اساسی داشت و جان خیلی از مجروحین  را نجات میداد؛ در آن زمان هیچگاه در بیمارستان های صحرایی کمبود خون نداشتیم.

وی ادامه داد: با اهدای خون گلبول های قرمز جدیدی در بدن جایگزین می شود لذا باید برای افراد تبیین کنیم که در هر سنینی اهدای خون برای بدن خودشان خوب است. افرادی کلیه خود را برای نجات جان هم نوع خود اهدا میکنند باید بدانیم اهدای خون هم جان افراد را نجات می دهد. با اهدای هر یک واحد خون علاوه بر اینکه بیماری از آن استفاده میکند ، بیماران دیگر هم میتوانند از فراورده آن بهره مند شوند.

نماینده گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت:  ما صنعت علمی آن را داریم که پلاسمای خون را به دارو تبدیل کنیم  یک بار هم راه اندازی پالایشگاه آن تا مرز اجرایی شدن رفت که بخش خصوصی متوقف شد اما اکنون درخواست نمایندگان مجلس از سازمان انتقال خون  این است که این کار در کشور انجام شود تا مانع ارز بری شویم ؛ حتی توانایی صادرات برخی از این فراورده ها را هم پیدا خواهیم کرد.

خاتمی در خصوص مرکز اهدای خون شهرستان گلپایگان گفت: این مرکز ساختمان مناسب و کارکنان دلسوزی دارد که با تجهیزات بیشتری که به این مرکز وارد خواهد شد آن را به پایگاه اهدا و فرآوری خون تبدیل خواهیم کرد. موظف هستیم امور شهرستان را پیگیری کنیم و از سخت کوشی مدیران فعال در شهرستان قوت قلب می گیریم.

لینک کوتاه : https://siasatefarda.ir/?p=3233

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.