• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6
دهیار روستای وانشان:

خشکسالی و آفات بلای جان دشت روستای وانشان 

  • کد خبر : 2156
  • 17 تیر 1401 - 12:06
خشکسالی و آفات بلای جان دشت روستای وانشان 
دهیار روستای وانشان گفت: دشت وانشان از باغات بزرگی برخوردار است اما خشکسالی و آفات  موجب به خطر افتادن درختان مثمر شده است در همین راستا از جهاد کشاورزی خواستار  اجرای طرح احیای باغات و رفع خطر آفات پروانه فری شدیم اما نتیجه ای نگرفتیم.

خبرنگار: وحید اعظمی/ به گزارش سیاست فردا عزت الله شعیب در جلسه ای که با حضور مسئولین مختلف شهرستان جهت حل مشکلات روستای وانشان در محل امامزاده ابوالفتوح برگزار شد اظهار کرد : روستای وانشان ظرفیت و پتانسیل های تاریخی و مذهبی خوبی دارد  و دارای پیشینه چند هزار ساله است، این ظرفیت هایی که وجود دارد آن  را به روستای  هدف گردشگری تبدیل کرده است.
جمعیت ثابت وانشان 400 نفر و جمعیت شناور آن حدود دو هزار نفر است.

وی ادامه داد: قلعه تاریخی ماه نشان، امامزاده ابوالفتوح ،درخت چنار چند هزار ساله خانه های قدیمی،کوچه باغ های زیبا ، کوه تیر، غار تازه کشف شده و… برخی از آثار تاریخی مذهبی وانشان است  اما متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته است چراکه با وجود  این ظرفیت ها باید تاکنون صنعت گردشگری در ان فعال شده باشد لذا امیدواریم مسئولین توجه ویژه ای داشته باشند تا با افزایش رونق گردشگری بتوانیم مردم را از مزایای آن بهره مند کنیم.

دهیار روستای وانشان گفت: براساس مصوبات موجود مقرر شده بود  قبل از راه اندازی کمربندی روستا، بلوار داخل روستا  به بهره برداری رسد  در همین راستا چندین جلسه برگزار شد که امیدوارم هرچه زودتر طرح بلوار روستا اجرایی شود. فعالیت معدن سنگ شکن در کوه تیر که در مجاورت روستا است  به مناطق مختلف روستا از جمله درختان با قدمت گردو و قنوات آسیب میزند ضمن اینکه فعالیت چاه های زغال نیز از سوی محیط زیست نیازمند بررسی است. . همچنین گزارشاتی به دستمان رسیده که آبی که از سمت چاه خوانسار وارد روستا می شود از نظر کیفیت خیلی مناسب نیست بنابراین لازم است  اگر مشکلی از نظر بهداشتی دارد مورد بررسی قرار گیرد.

شعیب تصریح کرد : با توجه به اینکه این روستا هدف گردشگری است از میراث فرهنگی شهرستان می خواهیم در راستای شناساندن این روستا در سطح کشور اقدامات لازم را انجام دهند. دشت وانشان از باغات بزرگی برخوردار است اما خشکسالی و آفات  موجب به خطر افتادن درختان مثمر شده است در همین راستا از جهاد کشاورزی خواستار  اجرای طرح احیای باغات و رفع خطر آفات پروانه فری شدیم اما نتیجه ای نگرفتیم همچنین از جهاد کشاورزی درخواست داریم که  اعتباری جهت احیای قنوات های روستا  تخصیص دهد.

وی در پایان یادآور شد: اگر در خوانسار سیلابی رخ داد کل حوزه آبریز آن وارد رودخانه داخل روستا میشود و با شرایط فعلی دیواره رودخانه اگر چنین اتفاقی رخ دهد به اماکن مسکونی خسارت وارد میشود لذا دیواره آن نیازمند احیا است همچنین امامزاده ابوالفتوح که علاوه بر بعد مذهبی بودن جنبه تاریخی هم دارد اما در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

لینک کوتاه : https://siasatefarda.ir/?p=2156

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.