• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7
فعالان توليدي تاكيد كردند

لزوم تامین زیرساخت ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی توسط دستگاه‌های خدمت رسان

  • کد خبر : 3821
  • 12 آبان 1402 - 8:04
لزوم تامین زیرساخت ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی توسط دستگاه‌های خدمت رسان
تأمین زیرساخت‌ها و ایجاد بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری، نقش بسیار مهمی برای حضور سرمایه‌گذاران در استان دارد. برای تحقق این هدف مهم شرکت شهرک‌های صنعتی استان از تمام ظرفیت‌های ممکن استفاده خواهد کرد که البته همراهی دستگاه‌های خدمات‌رسان در این راستا ضروری است.

به گزارش سیاست فردا و به نقل از پایگاه خبری تایماز نیوز  به استناد قانون، دستگاه‌های خدمات رسان موظف شده‌اند امکانات انتقال و عرضه خدمات خود را تا مبادی ورودی واحدهای صنعتی در داخل شهرک‌های صنعتی فراهم کنند. در همین راستا سازمان برنامه و بودجه نیز به استناد همین مواد قانونی موظف شده که منابع مالی لازم را برای این دستگاه‌های اجرایی تامین کند.
یکی از لازمه‌های جذب و حمایت از سرمایه گذاران، تامین زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است تا با فراهم کردن حداقل امکانات لازم، شاهد حضور سرمایه گذاران در استان باشیم، موضوعی که همواره مورد تاکید دولتمردان و مسئولان بوده و تلاش شده است با حمایت‌ها و وضع قوانین و مقررات مختلف، تنگناها و مشکلات موجود در شهرک‌های صنعتی مرتفع شود.
در این گزارش، ضمن بررسی قوانین و مقررات حاکم در توسعه شهرک‌های صنعتی، علل و عوامل عدم اجرای این قوانین مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
طبق ماده ۵۴ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب سال ۹۵ و در راستای حمایت از استقرار صنایع در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی و رقابت پذیری تولیدات صنعتی و معدنی، به دولت اجازه داده شده است که در قالب بودجه‌های سنواتی، کمک‌های لازم به شهرک‌ها و نواحی صنعتی دولتی و غیردولتی به ویژه در امور تامین راه، آب، برق، گاز و تلفن را تا ورودی واحدهای مستقر در این شهرک‌ها انجام دهد.
همچنین طبق ماده ۸۱ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی برخی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۹۳ ، وزارتخانه‌های نيرو، نفت و ارتباطات و فناوری اطلاعات مكلف هستند که نسبت به تأمين آب، برق، گاز و امكانات مخابراتی تا درب واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتي اقدام كنند.

در ادامه به نظرات برخی از واحدهای تولیدی در این خصوص اشاره می‌کنیم:

واحد تولیدی نساجی ستاره اردبیل در شهرک صنعتی اردبیل۲ :
نساجی ستاره اردبیل از جمله واحدهای مهمی است که با اشتغال زایی ۲۰۰ نفر و با تولید و تکمیل پارچه جین به متراژ ۶ میلیون مترمربع در سال طی سه شیفت کاری در شهرک صنعتی اردبیل۲ مشغول به فعالیت است و عمده تولیدات آن به بازار‌های داخلی ارسال می‌شود.
به گفته مدیر این واحد تولیدی، تامین زیرساخت‌ها از قبیل آب، برق و گاز نه تنها برای این واحد تولیدی بلکه برای کل واحدهای صنعتی امری حیاتی و واجب است و در صورت قطع این زیرساخت‌ها، واحدهای تولیدی قادر به هیچ گونه فعالیتی نخواهند بود.
وی افزود: به علت برخی تصمیمات کشوری، قطع برق و گاز باعث وقفه و یا تعطیلی تولید و در نتیجه باعث تعدیل نیروی واحدهای صنعتی خواهد شد.

واحد تولیدی روزوین در شهرک صنعتی اردبیل۱ :
شرکت روزوین تولید کننده پنجره‌های یو پی وی سی از جمله بزرگترین کارخانه‌های تولید محصولات ساختمانی در کشور است که در شهرک صنعتی اردبیل۱ مشغول به فعالیت است.
عطا توکلی اول، مدیرعامل این واحد تولیدی با اشاره به اینکه تامین زیرساخت‌ها از جمله ضروری‌ترین ارکان فعالیت واحدهای تولیدی است، اظهار داشت: تامین نشدن این زیرساخت‌ها، واحدهای تولیدی را با مشکل اساسی مواجه خواهد ساخت.
وی هزینه بالای افزایش ظرفیت برق را از جمله مشکلات حال حاضر این واحد تولیدی برای توسعه و افزایش تولید خود دانست و ادامه داد: قطعی برق نیز خسارات زیادی به تجهیزات این واحد تولیدی متحمل کرده است و باعث برهم ریختن نظم تولید و تحمیل ضایعات و زمان بر بودن راه اندازی دستگاه‌ها و در نتیجه سبب افزایش هزینه‌های تولید شده است.
وی نیاز به زمین برای توسعه واحد تولیدی و ضرورت بازسازی آسفالت معابر و خیابان‌های فرسوده شهرک صنعتی اردبیل۱ که قدمت آن به بیش از ۲۵ سال می‌رسد را از دیگر مشکلات این واحد تولیدی برشمرد و افزود: از دستگاه‌های خدمت رسان انتظار می‌رود با تخصیص اعتبارات مناسب و اتخاذ تمهیدات لازم، زمینه‌های رفع مشکلات شهرک صنعتی اردبیل۱ را فراهم سازند.

واحد تولیدی مشگین لبن در شهرک صنعتی مشگین شهر:
سجاد نورانی، مدیرعامل واحد تولیدی مشگین لبن با اشاره به تولید انواع محصولات لبنی در شهرک صنعتی مشگین شهر توسط این واحد تولیدی، گفت: شرکت مشگین لبن با تولید بیش از ۱۵ نوع محصول لبنی که به عنوان واحد نمونه استاندارد و غذا و داروی استان نیز انتخاب شده است، همواره تلاش کرده است محصولات باکیفیت و با نشان ایمنی و سلامت را در اختیار مردم قرار دهد.
وی هدف از ایجاد واحد تولیدی خود در شهرک صنعتی را وجود زیرساخت‌ها در آن برشمرد و افزود: در صورتی که این زیرساخت‌ها به صورت کامل وجود داشته باشد، در توسعه و پیشرفت شرکت‌های تولیدی تاثیر زیادی خواهد داشت.
نورانی با اشاره به تامین زیرساخت‌های لازم در شهرک صنعتی مشگین شهر، مهمترین مشکل این واحد تولیدی در حوزه زیرساختی را لزوم توجه به تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی دانست و اظهار امیدواری کرد با رفع مشکلات موجود، زمینه تولید واحدهای صنعتی تسریع شود.

واحد تولیدی مغان سو در شهرک صنعتی پارس‌آباد :
شرکت مغان سو از جمله واحدهایی است که با زمینه تولید انواع نوشیدنی‌ها با اشتغال ۳۵ نفر در شهرک صنعتی پارس‌آباد مشغول به تولید و فعالیت است که در گذشته نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و عراق صادرات داشته است.
مدیرعامل این واحد تولیدی ضمن بیان اهمیت زیرساخت‌ها برای تداوم و توسعه تولید، اظهار داشت: همانگونه که می‌دانیم یکی از مهمترین مقوله‌های تولید، وجود زیرساخت‎ها است که بدون آن، امکان تولید ممکن نخواهد بود.
وی با اشاره به واگذاری شهرک صنعتی پارس آباد به شرکت خدماتی، گفت: نبود آب شرب و نوسان شدید برق که موضوع باعث خسارت به ماشین آلات و تجهیزات کارخانه شده است و از طرفی شرکت خدماتی نیز قادر به تامین هزینه‌های مورد نیاز نیست.
وی افزود: با توجه به اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، بسیار حائز اهمیت است که دست اندرکاران، راه را برای تولیدکنندگان هموار سازند که تامین زیرساخت‌ها از مهمترین آن است و به طور طبع تامین زیرساخت‌ها فرآیند تولید را تسهیل کرده و راه را برای ارتقای تولید و اشتغال باز می‌کند.

واحد تولیدی تيرچه پيش تنيده ارس ايرانيان در ناحیه صنعتی نیر:
مدیرعامل این شرکت تولیدی ضمن اشاره به اشتغال ۱۴ نفری در این واحد، اظهار داشت: شرکت پیش تنیده ارس ایرانیان به عنوان چهارمین کارخانه تولید تیرچه‌های سقف بدون ستون داخلی در سطح کشور است که عمل‌آوری تیرچه‌ها با استفاده سیستم بخار و مطابق با تکنولوژی ۲۰۱۸ آلمان صورت می‌پذیرد که با توجه به مقرون به صرفه بودن آن، عمده محصولات در کل کشور به فروش می‌رسد.
سعیدی افزود: عمده مشکلات ما در تابستان قطعی برق و در زمستان افت فشار گاز است و انتظار تولیدکنندگان از دستگاه‌های خدمت رسان، رفع مشکلات موجود و حمایت از سرمایه گذاران است.

واحد تولیدی رنگ و رزین آرکا در ناحیه صنعتی رضی مشگین شهر:
واحد تولیدی آرکا، از جمله شرکت‌هایی است که با زمینه تولید رزین‌های صنعتی صادراتی در ناحیه صنعتی رضی شهرستان مشگین شهر فعالیت دارد. این واحد تولیدی در طول فعالیت چند سال اخیر خود موفق شده است، ضمن اشتغال جوانان بومی منطقه محروم ارشق، در حدود یک میلیون دلار نیز برای استان اردبیل صادرات و ارزآوری داشته باشد.
رحیم طالبی، مدیرعامل این واحد تولیدی با اشاره به اهمیت تامین زیرساخت‌ها برای ادامه روند تولید، اظهار داشت: طبیعتاً هر مجموعه تولیدی برای شروع و تدام تولید، نیازمند وجود زیرساخت‌های ضروری است که در صورتی این موضوع مورد غفلت قرار گیرد، در بلند مدت باعث دلسردی و افزایش هزینه‌های تولید خواهد شد.
وی افزود: مهمترین مشکل حال حاضر این ناحیه صنعتی، قطع مکرر برق است که متاسفانه قطعی برق، باعث آسیب و خسارت به تجهیزات این شرکت شده است.
مدیرعامل واحد تولیدی آرکا اظهار داشت: لازم است دستگاه‌های خدمت رسان با شناخت دقیق و کافی، شرایط مورد نیاز فعالیت واحدهای تولیدی را فراهم سازند و موجبات دلگرمی سرمایه گذاران شوند.
طالبی در پایان ابراز امیدواری کرد با تکمیل زیرساخت‌های این ناحیه صنعتی که طی سالیان اخیر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفته است، زمینه‌های تولید و اشتغال در این منطقه محروم استان فراهم شود.

واحد تولیدی صنایع غذایی نگین ارمغان مغان در ناحیه صنعتی شکرآب گرمی:
کارخانه صنایع غذایی نگین ارمغان مغان واحد تولید کننده انواع محصولات لبنی، فعالیت خود را در سال ۱۴۰۰ با سرمایه گذاری شخصی حدودا ۱۲۰ میلیارد ریال در ناحیه صنعتی شکرآب شهرستان گرمی آغاز کرده است.
مدیرعامل این واحد تولیدی اظهار داشت: یکی از دلایلی که سرمایه‌گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سرمایه گذاری می‌کنند، وجود و آماده بودن زیرساخت‌های لازم است که انگیزه بسیار قوی را برای سرمایه گذاری در این واحدها بوجود می‌آورد تا سرمایه گذار به جای صرف زمان و انرژی برای تامین و ایجاد زیرساخت‌ها، به احداث واحد تولیدی اقدام و شروع به بهره برداری کند.
رافعی یکی از اصلی‌ترین زیرساخت مورد نیاز در ناحیه صنعتی شکرآب را نیاز به راه دسترسی مستقل و مجزا از روستای شکرآب برشمرد و افزود: در حال حاضر رفت و آمد به این ناحیه صنعتی از طریق راه اشتراکی روستای شکرآب انجام می‌شود که معضلات زیادی را با خود به همراه داشته است و لازم است اداره کل راه و شهرسازی نسبت به ایجاد راه جدید تا ورودی ناحیه اقدام کند.
وی از دیگر مشکلات موجود در این ناحیه صنعتی را مشکل آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت نامناسب برشمرد و افزود: بدون تردید، در عصری که بسیاری از فعالیت‌ها بر بستر خطوط ارتباطی انجام می‌گیرد، نیاز به بسترهای فوق از ضروریات لازم برای ادامه فعالیت در شهرک‌های صنعتی است.
وی ادامه داد: بسیاری از هزینه‌های سرباری که به دلیل نداشتن زیرساخت‌های لازم به واحد تولیدی تحمیل می‌شود، باید از روی دوش تولیدکنندگان و سرمایه گذاران برداشته شود و دستگاه‌های دولتی، فرآیندهای کاری خود را سریع‌تر و به موقع‌تر انجام دهند و سرمایه گذار به جای داشتن چالش‌های تامین زیرساخت‌ها و بروکراسی های‌اداری؛ زمان، انرژی و سرمایه خود را صرف تولید و توسعه کار خود کند.

واحد تولیدی ورنا جام ایرانیان در شهرک صنعتی کوثر:
مدیرعامل واحد تولیدی ورنا جام ایرانیان، اظهار داشت: این شرکت تولیدی فعالیت خود را در سال ۱۳۹۶ در زمینه تولید انواع شیشه خم اتومبیل با اشتغال زایی برای ۳۰ نفر در شهرک صنعتی کوثر آغاز کرده است.
نوروزی افزود: تامین زیرساخت‌ها نقش بسزایی در حضور سرمایه گذاران در یک منطقه خواهد داشت و مسئولان باید همواره تلاش کنند تا مشکلات و حداقل امکانات مورد نیاز سرمایه گذاران را تامین کنند.

واحد تولیدی آذر نور در شهرک صنعتی خلخال:
شرکت فنی و مهندسی آذر نور از جمله واحدهای تولیدی شهرک صنعتی خلخال است که با زمینه تولید انواع تابلوهای برق فشار ضعیف، متوسط و کنترل، زمینه اشتغال برای ۱۵ نفر را فراهم کرده است.
رضوانی مدیرعامل این واحد تولیدی، نیاز شهرک به فیبر نوری را از جمله مشکلات این شهرک صنعتی برشمرد و افزود: از جمله وظایف دستگاه‌های خدمت رسان، تسهیل امور و تسریع سرمایه گذاری در استان و تامین حداقل امکانات لازم در شهرک‌های صنعتی است تا سرمایه گذار به جای مشغول شدن به عوامل خارج از تولید، به فکر افزایش تولید و اشتغال باشد.

واحد تولیدی محصولات غذایی در شهرک صنعتی پارس‎آباد:
علی کارگر تولید کننده فرآورده های غذایی در شهرک صنعتی پارس‌آباد با اشاره به اشتغال زایی ۱۵ نفری در این واحد تولیدی، اظهار داشت: وجود زیرساخت‌ها از قبیل آب، برق و گاز جزو ضروری‌ترین ابرازهای تولید است که در صورت مهیا شدن این زیرساخت‌ها، شاهد افزایش تولید و اشتغال، سود حاصل از فروش، توسعه واحدهای تولیدی و کاهش قیمت تمام شده محصولات و در نتیجه شاهد رونق تولید خواهیم بود.
وی عدم وجود راه مناسب از شهرستان به مرکز استان و نوسان و قطعی مکرر برق را از جمله مشکلات حال حاضر شهرک صنعتی پارس‌آباد برشمرد و افزود: در کنار این مشکلات، شرکت خدماتی این شهرک صنعتی نیز امکان تامین منابع مالی لازم برای پرداخت بهسازی و خدمت رسانی در این شهرک صنعتی را ندارد.

لینک کوتاه : https://siasatefarda.ir/?p=3821

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.