• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

ماجرای مرگ ماهیان در تالاب هورالعظیم چه بود؟

  • کد خبر : 860
  • 13 تیر 1400 - 20:17
ماجرای مرگ ماهیان در تالاب هورالعظیم چه بود؟
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: بخشی از آنچه که این روزها در تالاب مشاهده می شود و با عنوان مرگ و میر ماهیان منتشر شده به دلیل عدم تامین حقابه رودخانه دجله است که در سالیان اخیر و بدنبال توسعه طرح های بهره برداری از منابع آب در بالادست با معضلات و مشکلات عدیده ای روبرو شده است.

به گزارش سیاست فردا به نقل از ایسنا، قاسم تقی زاده خامسی با انتشار فیلمی از تالاب هورالعظیم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: فضای مجازی جانشین ناخلف بزرگنمایی کاریکاتور در درشت نمایی مسائل شده است و بصورت هجومی یکباره صفحات پر می شود از تصاویری که گاه متعلق به سالها قبل است و یا فتوشاپ تا با ظرافت آنرا به باور عمومی تبدیل کنند!

وی ادامه داد: تالاب هورالعظیم در مرز ایران و عراق واقع شده که یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم در کشور عراق قرار گرفته و به دلیل تعهدات مرزی و همچنین مدیریت منابع آبی این تالاب در سالیان گذشته یک دایک سراسری در محل مرز دو کشور ایجاد شده است.

به گفته معاون وزیر نیرو در انور آب و آبفا گفت: دلیل دیگر مرگ و میر ماهیان در این تالاب وجود وضعیت ترسالی در دو سال گذشته و افزایش منابع آبی تالاب بوده است که موجب افزایش جمعیت ماهیان شده است. این گسترش جمعیت در سمت عراق باعث کمبود اکسیژن محلول در تالاب به ویژه گرمای تابستان و رشد میکرومغذی ها و جلبک ها در تالاب شده و کاهش منابع آبی در مقایسه با سالهای تر، مرگ و میر ماهیان در هورالعظیم در سمت عراق را افزایش داده است.

به گفته وی هورالعظیم در سمت ایران غالبا از سد کرخه که در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری تالاب قرار دارد ، سیراب می شود بخاطر دارم در هنگام وقوع سیل ۹۸ که از آن بازدید کردم در هر دو طرف ایران و عراق سرریز از آب شده بود و نگرانی ما از پرآبی و شکستن دایک ها بود!

خامسی ادامه داد: امروز در طرف عراق که کاملا خشک است و در طرف ایران با اینکه حجم آورده های آبی ۵۰ درصد کاهش یافته اما خوشبختانه سطح وسیعی از تالاب آب دارد و از سد کرخه برای تالاب رهاسازی شده و می شود.

وی اظهار کرد: هرچند با کاهش منابع آبی موجود در سال جاری چاره ای به جز کاهش مصارف وجود ندارد در این شرایط سد کرخه به عنوان تامین کننده منابع آبی پایین دست حوضه آبریز باید تامین آب شرب، کشاورزی و نیازهای زیست محیطی حوضه که تالاب هورالعظیم بخشی از آن است را انجام دهد.

به گفته خامسی مخازن هورالعظیم در ایران حدود ۱۰۱۹ کیلومتر مربع وسعت دارد که در حال حاضر ۸۷ درصد آن پر است.

لینک کوتاه : https://siasatefarda.ir/?p=860

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.