• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
18

چرا دامداران اصفهان وادار به کشتار دام‌های خود شده‌اند؟

  • کد خبر : 950
  • 18 تیر 1400 - 12:55
چرا دامداران اصفهان وادار به کشتار دام‌های خود شده‌اند؟
در حالیکه طی یک سال گذشته قیمت تمام شده شیرخام دامداران افزایش یافته، اما ثبات این نرخ موجب گلایه کشاورزان اصفهانی شده است و از سوی دیگر وجود علوفه گران در بازار، دامداران را وادار به کشتار دام ‌هایشان کرده است.

به گزارش سیاست فردا به نقل از ایسنا طی دو هفته اخیر گروهی از کشاورزان و دامداران اصفهان با تجمع مقابل استانداری اصفهان و یا محدوده پل خواجو و … به بی آبی، تامین نشدن حقابه و خسارت ناشی از خشک شدن مزارع و اتلاف دام هایشان اعتراض کردند. آنها با ریختن شیرخام و ذبح دام خود به قیمت پایین شیرخام و گوشت و بالا بودن خوراک دام اعتراض کردند.

به گفته یکی از دامداران اصفهانی، متاسفانه از سال گذشته قیمت شیر خام تغییری نکرده و روی قیمت ۴۵۰۰ تومان ثابت مانده است، در حالیکه هزینه‌های تولید از جمله حمل و نقل، نهاده‌های دامی، واکسن، دارو و سایر هزینه‌ها همچون حقوق و دستمزد افزایش قابل توجهی داشته که این مسئله قیمت تمام شده شیرخام را بالاتر از نرخ مصوب رسانده است.

یکی دیگر از دامداران معترض با انتقاد از سامانه بازارگاه جهادکشاورزی در خرید نهاده های دامی، تاکید می کند که متاسفانه اگرچه پول نهاده ها به صورت نقد توسط دامدار پرداخت می شود، اما علوفه با تاخیر چند ماهه به دست دامدار می رسد و به نوعی ما نهاده ها را سلف خری می کنیم.

دامداران نمی توانند معطل تصمیم ستاد تنظیم بازار باشند

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص اعتراضات کشاورزان و دامداران اصفهانی نسبت به وضعیت موجود، به ایسنا، گفت: در حال حاضر دامداران از ستاد تنظیم بازار کشور می خواهند با ورود به این موضوع، قیمت جدید شیرخام را مصوب و به سرعت ابلاغ کند.

به گفته حسین ایراندوست، به طور قطع نمی توان تولید شیر را معطل تصمیم ستاد تنظیم بازار در آینده کنیم، چراکه دامدار برای تولید روزانه نیاز به نهاده و علوغه … دارد و دام را نمی توان گرسنه نگه داشت، بنابراین آنها در انتظار ابلاغ قیمت جدید شیرخام هستند.

وی یادآور شد: آخرین بار در اواخر آبان ماه مصوبه افزایش نرخ شیر خام ۴۵۰۰ تومان اعلام شد، اما از آن زمان به بعد تا به امروز شاهد افزایش نرخ تورم، حقوق و دستمزد، کرایه های حمل و نقل نهاده ها و علوفه آزاد بودیم، از سوی دیگر قیمت کنجاله و سویای یارانه ای نیز بالا رفت که طبیعتا در این شرایط قیمت تمام شده شیر بالاتر از نرخ مصوب می شود.

ایراندوست تاکید کرد: اگرچه رقم پیشنهادی دامداران بالاتر است، اما در نهایت کارشناسان وزارت صمت، جهاد کشاورزی، ستاد تنظیم بازار و دامداران بر روی عدد ۶۴۰۰ تومان برای هر کیلو شیرخام به توافق رسیده اند و دامداران انتظار دارند حداقل این عدد مورد توافق به سرعت برای اجرا ابلاغ شود و معطل زمان نشود.

ما از وزارت جهاد کشاورزی گلایه داریم

از سوی دیگر دبیر اجرایی صنف کشاورزی اصفهان در خصوص گلایه های اخیر دامداران و ریختن شیرخام تولیدی خود در کف خیابان به نشانه اعتراض، به ایسنا، گفت گلایه کشاورزان خطاب به وزارت جهادکشاورزی است.

اسفندیار امینی اظهار کرد: قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده تصویب و وضع شده است، با این هدف که وزارت جهادکشاورزی باید این آمادگی را داشته باشد که محصولات تولیدی کشاورز را براساس قیمت تمام شده به همراه حداقل سود متعارف خریداری کند؛ البته این قانون به معنای خرید کل تولید کشور نیست.

وی با ذکر مثالی توضیح داد: اگر تولید سالانه شیرخام کشاورزان حدود ۹ میلیون تن باشد، ممکن است حدود ۲۰۰ یا ۵۰۰ هزار تن آن مازاد باشد که اگر توسط دولت خرید تضمینی شود قیمت بقیه محصول در بازار مشخص و تنظیم می شود، چراکه کارخانجات نیاز به شیر دارند، همچنین دولت آن بخش مازاد محصول را که خریداری کرده می تواند نگهداری کند که اگر زمانی قیمت آن از حدی برای مصرف کننده بالا رفت، آن را به بازار عرضه کند، از سوی دیگر ممکن است با اعلام خرید دولت، قیمت در بازار تنظیم شود.

دبیر اجرایی صنف کشاورزی اصفهان با بیان اینکه امروز خریداران شیرخام اطمینان دارند دامدار به غیر از اینکه شیر خود را به کارخانجات تحویل می دهد، محل فروش دیگری ندارد، گفت: این موضوع موجب شده با وجودی که شیر گران به دست مصرف کننده می رسد، اما از تولیدکننده گران و یا براساس قیمت تمام شده خریداری نشود.

وی توضیح داد: اگرچه مجلس، دستگاه قضایی و سازمان بازرسی ناظر بر اجرای قانون هستند و ابزارهای لازم را برای برخورد قضایی دارند، اما با وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مجری قانون خرید تضمینی، برخورد نمی کنند و همچنین گلایه دامداران از ناظرین اجرای قانون است.

مقاومت دولت برای افزایش نرخ شیرخام

امینی با بیان اینکه امروز قیمت شیرخام در محدوده ۴۵۰۰ یا ۴۶۰۰ تومان است، گفت: جهاد کشاورزی باید رقمی را که قانون تاکید کرده برای شیرخام محاسبه کند، به گونه ای که شورای نرخ گذاری براساس فاکتورهایی که قانون به آن اشاره کرده، شیرخام را خریداری کند.

وی ادامه داد: در پاسخ به درخواست افزایش شیرخام توسط دامداران، متاسفانه عنوان می شود که اگر قیمت شیرخام را افزایش دهیم، قیمت شیر برای مصرف کننده گران تمام می شود، در حالیکه شورای نرخ گذاری این نرخ را نه برای مصرف کننده، بلکه برای خرید دولت تعیین می کند.

دبیر اجرایی صنف کشاورزی اصفهان تصریح کرد: دولت مسائل کشاورزان را به ستاد تنظیم بازار می برد، در حالیکه تعدادی محصول در ماده ۲۰ قانون نظام جامع دامپروری، ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و همچنین قانون خرید تضمیمنی محصولات کشاورزی و … باید توسط دولت خرید تضمینی شود، اما به اشتباه تعیین قیمت شیرخام به ستاد تنظیم بازار واگذار شده است.

دامداران توان نگهداری دام خود را ندارند

وی گفت: شیرهایی که طی چند روز گذشته در خیابان ها ریخته می شود در اعتراض به اجرا نشدن قانون است، چراکه امروز دامداران دیگر توان نگهداری دام هایشان را ندارند.

امینی با بیان اینکه دام روزانه نیاز به غذا دارد، در حالیکه قیمت علوفه وحشتناک افزایش یافته است، تاکید کرد: امروز دامداران دیگر توان نگهداری دام را ندارند و ناچار به کشتار دام های خود شده اند.

وی افزود: زمانی که دامی در دامداری است، صاحب دامداری یا باید علوفه خریداری کند و تا دام را زنده نگه دارد و یا دام را به کشتارگاه بدهد و اگر دام بدون غذا بماند و کشتار نشود، خود به خود تلف می شود، بنابراین دامدار اگر توان نگهداری دام را نداشته باشد، ناچار به کشتار آن می شود.

دبیر اجرایی صنف کشاورزی اصفهان افزود: متاسفانه از سال گذشته تاکنون قیمت کنجاله گندم از ۷۰۰ تومان به ۴۰۰۰ هزار تومان افزایش یافته و همچنین قیمت یونجه به ۵۰۰۰ هزار تومان رسیده است، از سوی دیگر در سیستم بازارگاه جهادکشاورزی خرید نهاده های دام باید به صورت نقد به حساب فروشنده واریز شود، اما فروشنده آزاد است محصول را هر زمان که تمایل دارد تحویل دامدار دهد، در این شرایط میزان کشتار دام افزایش یافته است.

لینک کوتاه : https://siasatefarda.ir/?p=950

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.