• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
11

کدام بلای جان پل تاریخی گلپایگان است؟کمبود بودجه یا بی توجهی؟

  • کد خبر : 1519
  • 19 مهر 1400 - 9:42
کدام بلای جان پل تاریخی گلپایگان است؟کمبود بودجه یا بی توجهی؟

  خبرنگار: فاطمه عبدلی /مصطفی قانونی در گفت و گو با سیاست فردا ، اظهار کرد: پل تاریخی قاضی زاهد گلپایگان در سال ۱۳۸۴در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در سال‌های گذشته توسط میراث فرهنگی مرمت‌هایی بر روی آن انجام شد که آخرین مرحله آن در سال ۱۳۸۶ در زمینه اصلاح بندکشی و […]

 

خبرنگار: فاطمه عبدلی /مصطفی قانونی در گفت و گو با سیاست فردا ، اظهار کرد: پل تاریخی قاضی زاهد گلپایگان در سال ۱۳۸۴در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در سال‌های گذشته توسط میراث فرهنگی مرمت‌هایی بر روی آن انجام شد که آخرین مرحله آن در سال ۱۳۸۶ در زمینه اصلاح بندکشی و آجرهای فرسوده بود، اما در اوایل سال ۱۳۹۸ به دلیل بارش‌های زیاد باران و جمع شدن آب بر روی این پل و نفوذ به پایه‌ها به قسمتی از بندکشی‌ها آسیب زد و نمای زشتی که اکنون شاهد آن هستیم را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این پل اکنون یکی از معبرهای ترددی است از سال ۱۳۹۶ از طریق شهرداری پیگیری‌هایی را انجام دادیم. اولین درخواست ما در این زمینه از شهرداری این بود که گارد محدود کننده ارتفاع بر روی این پل نصب شود تا مانعی برای تردد وسیله‌های سنگین باشد، اما این اقدام انجام نشد. به شهرداری اخطار دادیم که آب‌های سطحی بالا دست باید به سمت دیگر هدایت و تردد روی این پل ممنوع شود، چرا که با مرمت و نورپردازی می‌توان آن را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرد.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلپایگان گفت: احداث باند کندرو که بلوار شهید بهشتی را به بلوار امام رضا (ع) متصل می‌کند در دستور کار شهرداری قرار دارد و مناقصه آن توسط شهرداری در حال انجام است، امیدواریم این اقدامات منجر به منع تردد بر روی این پل شود.

قانونی در خصوص تاثیر فرونشست زمین بر آثار تاریخی، یادآورشد: کنترل و پایش آثار تاریخی در اثر فرونشست زمین در دستور کار جدی میراث فرهنگی قرار دارد و به صورت دوره‌ای و منظم این پایش‌ها انجام می‌شود، اما در مورد این پل چون پایه‌های آن آجری و با ملات ساروج است نیاز به جریان آب دارد که امیدواریم تدبیری اندیشیده شود که در این زمینه هم این پل تاریخی دچار آسیب نشود.

سیاست فردا؛ پل تاریخی قاضی زاهد گلپایگان در دوران سلجوقیان بر روی رودخانه فصلی اناربار احداث شده و هم اکنون بخش‌هایی از این پل دچار آسیب شده است، به طوری که آجرهای آن ریخته شده و ترک‌هایی بر روی آن قابل مشاهده است.

لینک کوتاه : https://siasatefarda.ir/?p=1519

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.