• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7

درمان دیسک های کمر با روش های نوین پزشکی

  • کد خبر : 3438
  • 04 تیر 1402 - 9:51
درمان دیسک های کمر با روش های نوین پزشکی
سیاست فردا / دکتر باطنی جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات یکی از رشته‌های فوق تخصصی و سخت است. جراحی اعصاب به شکل نوین بعد از ایجاد MRI از سال ۱۹۸۰،  حدود چهل سال قبل در دنیا شکل گرفته است؛ علم جدیدی است و روز به روز هم پیشرفت می کند.

گفت و گو از: فاطمه عبدلی/ فرزاد باطنی در گفت و گو با سیاست فردا اظهار کرد:سالها قبل که من جراح مغز و اعصاب شدم دوست داشتم دوره طرحم را در شهر خودم طی کنم ولی متاسفانه اینجا امکانات عمل‌های جراحی مغز و ستون فقرات وجود نداشت و به شهرهای دیگر رفتم اما همیشه به این فکر می کردم که چرا شهر خودمان این امکانات را ندارد، بعد از آنکه به تهران منتقل شدم و سال های سال آنجا کار کردم باز هم اخبار گلپایگان را  رصد می‌کردم اما هنوز هم امکانات عمل ستون فقرات و مغز در گلپایگان فراهم نیست لذا تصمیم گرفتم جمعه های آخر هر ماه در شهر خودم حضور پیدا کنم و بیماران را در راستای درمان شان هدایت و راهنمایی کنم.

وی ادامه داد: حدود 3 الی 4 سال قبل یک  دستگاه عکس برداری حین عمل که 3 سال قبل قیمتی حدودا 4 تا 5 میلیارد تومان داشت  در یکی از بیمارستان‌های تهران بلااستفاده مانده بود، یک گروه خیری می‌خواستند این دستگاه  را به بیمارستانی که به آن نیاز دارد هدیه کنند لذا صحبت‌هایی شد که این دستگاه به گلپایگان انتقال داده شود ولی متاسفانه پذیرشش نبود و گفتند نیازی نیست و این دستگاه در این شهر کاربردی ندارد ، خب  برای مال مجانی همیشه مشتری هست و یکی از شهرستان‌های دیگر درخواست داد و دستگاه را به آن شهر انتقال دادند و اگر بود یک سری امکانات بیشتر به این شهر می آمد ولی حال دیگر گذشته و باید نگاه مان رو به آینده باشد.

این پزشک جراح مغز و اعصاب گفت:  پزشکانی که حرفه و شغل شان طبابت است و کارهای دیگر انجام نمی دهند همچون پیشه وران دیگر هدف کسب درآمد هم از این شغل دارند البته بنده از حضورم در گلپایگان نگاه مادی نداشتم ولی برخی شاید این عرق همشهری بودن و عرق خدمت به مردم را نداشته باشند و دوست دارند بابت کاری که انجام میدهند درآمدی کسب کنند و این امری طبیعیست که هر کسی برای درآمد فعالیت کند لذا پزشکی که در این شهر حضور پیدا میکند باید علاوه بر احساس امنیت و احترام بتواند امنیت شغلی و اقتصادی خود را حفظ کند. تسهیلات رفت وآمد نکته دیگریست که باید برای پزشکانی که نمی توانند مقیم شوند و یا درآمد کافی را در شهرستان نتوانند داشته باشند و لذا در شهرستان ساکن نمی شوند مورد توجه باشد. رویکرد دیگر استفاده از پزشکان تازه کار است که بتوانند در گلپایگان طبق تعرفه ها ارتزاق مالی داشته باشند و یا از پزشکان باتجربه تر چند روز در ماه استفاده شود و به خاطر عرق به گلپایگان و  رضایت مردم و یا انگیزه مالی به گلپایگان بیایند. این به نفع مردم است. درخصوص جذب پزشکان به گلپایگان هر کمکی از دستم بر بیاید کوتاهی نمی کنم و پای درمان مردم در گلپایگان هستیم.

وی در همین رابطه اضافه کرد: لازم است برای پزشکانی که در شهرستان ها حضور پیدا میکنند  شرایط خاصی را در نظر گرفت مثلا درصد بیشتری از تعرفه های بیمارستانی به آنها تعلق بگیرد و یا اگر دوره طرح خود را می گذرانند برای ماندگاری آنها در شهرستان ها، اجازه داده شود زودتر از موعد مقرر اقدام به راه اندازی مطب خود کنند.

دکتر فرزاد باطنی یادآورشد: پزشکانی نامدار مختلفی اعم  از دکتر بازقلعه، دکتر عبیری، مرحوم دکتر مشرفی و… با کمترین امکانات در این شهر بهترین خدمات را به مردم ارائه کردند و نامشان به نیکی ماندگار شد.  عملکرد کادر درمان در این شهر سوابق خوبی دارد  اما خیلی جای کار دارد، شاید لازم باشد اگر جلساتی برای مشاوره مسئولین درمان شهر برگزار می شود از ظرفیت پزشکان قدیمی ، باسابقه‌ و نامدار که در شهرهای بزرگ مشغول به کار هستند استفاده شود. خیلی بخاطر مسائل مادی از گلپایگان نرفتند همچون دکتر بازقلعه که امکانات کاری بسیاری در تهران برایش بوده و دکترهای قدیمی تهران هم دوره ایشان بوده اند ولی گلپایگان را دوست داشته و هر خدمتی توانسته به مردم این شهرستان کرده است و همچنین دکتر عبیری که شنیده ام عمل های بسیار سختی در گلپایگان انجام داده و خدمات مثبتی ارائه داده است. عملکرد درمان این شهرستان سوابق خوبی دارد و البته خیلی جای کار دارد و مسئولین شهرستان از مشاوره های پزشکان قدیمی و باسابقه در تهران و شهرستان های دیگر بره بگیرند همچون دکتر سلیمانی اورولوژیست معروف گلپایگانی در تهران که ماهی یک روز به بیمارستان گوگد می آیند و رئیس بیمارستان مدرس در تهران بودند و لازم است تشکلی از پزشکان گلپایگانی خرج استان استفاده شود و از نظرات و تجربیات و پتانسیل آنها برای بهبود شرایط درمانی و آوردن امکانات و بازسازی ها استفاده کرد.

وی گفت: شهرستان گلپایگان مردم بسیار فهیمی دارد و خودشان درست و غلط را تشخیص میدهند، انشالله مسئولین قدر مردم را  بدانند و بتوانند بهترین کار ممکن را انجام دهند و مردم و درمان آنها  اسیر بازی‌های سیاسی  نباشد.

دکتر فرزاد باطنی افزود: در برخی از مواقع در بیمارستان امام حسین (ع) گلپایگان  مریضی به ما مراجعه می‌کند و می گوید دو سال قبل از درد شکایت داشته و هنوز این درد ادامه دارد و اکنون با فلجی مراجعه کردند که علت آن این بوده که یا توسط پزشک معالج تشخیص درست صورت نگرفته یا متخصص مربوطه در این شهر نبوده و بیمار نیز شرایط رفتن به شهر دیگری را نداشته و از ادامه درمان منصرف شدند. امید به اینکه روزی بتوانیم در گلپایگان عمل‌های بیشتری را با حضور متخصصین جوان‌تر انجام بدهیم و امکانات کافی در شهر باشد تا مردم مجبور نباشند برای درمان از گلپایگان خارج شوند.

عمل های انحرافات ستون فقرات  سنگین و  پر هزینه‌ هست

این پزشک جراح مغز و اعصاب ادامه داد: من در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، دانشگاهی، ارتشی و تأمین اجتماعی در تهران مشغول به کار هستم که بیمارستان ساسان یکی از آنهاست، این بیمارستان فوق تخصصی است و اکنون  در اختیار بنیاد جانبازان می باشد،بهترین پزشکان در این بیمارستان مشغول به کار هستند. انواع جراحی‌های ستون فقرات، انحرافات ستون فقرات، جراحی‌های دیسک کمر با روش لیزر و باز، جراحی‌های دیسک کمر به روش آندوسکپی، ترمیم مهره‌های شکسته‌ ستون فقرات با روش‌های بسته بدون بیهوشی بدون عمل باز و بدون نیاز به بستری برخی از خدماتی است که می توانیم به بیماران ارائه دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در جراحی‌های دیسک کمر به چند روش می توانیم خدمات ارائه دهیم؛ یکی از شایع‌ترین و بهترین کارها برای دیسک‌های خفیفی که نقص عصبی ایجاد نکردن عمل جراحی لیزر است، در این عمل بیمار بستری نمیشود و تنها نصف روز در بیمارستان حضور خواهد داشت و انجام این عمل ده دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید، این عمل برش، بستری و بیهوشی ندارد و یه درمان سرپایی به شمار می رود، روش عمل به این صورت هست که با یک سوزن بلند تحت هدایت اشعه ایکس وارد دیسک مشخص شده بیمار می‌شویم  و با هدایت اشعه‌ایکس و یک سوزن  اشعه لیزر را به داخل دیسک وارد میکنیم و آن را می سوزانیم، در این حالت حفره‌هایی داخل دیسک ایجاد میشود که خلا ایجاد می‌کند و تیکه‌ی بیرون زده دیسک به داخل فضای دیسک هدایت می‌ شود. این عمل بسیار کم عارضه و موثر است و جز تکنولوژی‌های برتری است که اکنون درعمل‌های جراحی ستون فقرات از آن استفاده می شود و حدودا ده ساله که در دنیا رایج شده است.

دکتر باطنی در خصوص شکستگی‌های ستون فقرات اضافه کرد: خیلی از شکستگی‌ها به دنبال پوکی استخوانی، ضعف عضلات و یا انتشار سلول‌های سرطانی به ستون فقرات ایجاد می شوند  که در این شرایط استخوان پوک و مستعد شکستگی میشود در این شرایط ما با روش بسته عمل می‌کنیم یعنی برشی برای جراحی نداریم و با یک سوزن وارد مهره شکسته می شویم، مهره را باد میکنیم  و وقتی به حالت قبلی برگشت فاصله‌ی تیکه‌های شکسته استخوان را با سیمان استخوانی پر می‌کنیم، این عمل با بی حسی موضعی انجام میشود، بیهوشی ندارد و تنها یک نصف روز بیمار در بیمارستان حضور خواهد داشت و بعد از عمل بلافاصله میتواند راه برود و امور روزمره خود را ادامه دهد.

وی تصریح کرد: عمل های انحرافات ستون فقرات  سنگین و  پر هزینه‌ هست و تعداد خیلی معدودی  از همکاران این عمل را انجام میدهند یکی از گروه های جراحی که در تهران  کار دفورمیتی و یا انحرافات ستون فقرات را  انجام میدهند گروه ما است که چند تیم جراحی و چند جراح با همدیگه کار می‌کنیم و انحرافات را با عمل‌های بسیار سنگین اصلاح میکنیم. همچنین تومورهای ستون فقرات و مغز را نیز جراحی میکنیم.

این پزشک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات یاد آورشد: جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات یکی از رشته‌های فوق تخصصی و سخت است. جراحی اعصاب به شکل نوین بعد از ایجاد MRI از سال ۱۹۸۰،  حدود چهل سال قبل در دنیا شکل گرفته است؛ علم جدیدی است و روز به روز هم پیشرفت می کند. در ایران  هزار نفر جراح در این تخصص داریم که شاید ۵۰۰ نفر آنها در تهران مشغول به کار باشند  و دلیل حضور این تعداد پزشک در یک رشته آن هم در یک شهر شاید به دلیل وجود امکانات باشد.

لینک کوتاه : https://siasatefarda.ir/?p=3438

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.