• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8

تاکنون قیمت گوشت در گلپایگان بدون مصوبه اعلام نشده است

  • کد خبر : 3818
  • 11 آبان 1402 - 7:14
تاکنون قیمت گوشت در گلپایگان بدون مصوبه اعلام نشده است
سیاست فردا /رئیس اتحادیه اغذیه و پروتئین شهرستان گلپایگان گفت:  اتحادیه اغذیه پروتئین دو جشنواره کباب برگزار کرده  و برند کباب را به ثبت رسانده است و در راستای صنف کبابی ها هیچگونه کم کاری انجام نشده است.

خبرنگار: فاطمه عبدلی/ به گزارش سیاست فردا حسین ثمری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: اتحادیه اغذیه و پروتئین 408 عضو دارد که در 20 رسته مختلف مشغول فعالیت هستند.پیش از این اتحادیه ای تحت عنوان ” اتحادیه کبابی ها” مشغول به فعالیت بود اما بر اساس قانونی مبنی بر چابک سازی اتحادیه ها، اتحادیه کبابی ها و قصابان با یکدیگر ادغام شد و اتحادیه اغذیه و پروتئین شکل گرفت.

وی ادامه داد: افرادی که نام و امضایشان پای طوماری مبنی بر جداسازی اتحادیه کبابی ها از اتحادیه اغذیه و پروتئین بود اعلام کردند افرادی که امضا جمع کردند به ما گفته بودند برای قیمت و امور دیگر این طومار نوشته می شود نه جداسازی اتحادیه کبابی ها  لذا ما هیچ مشکلی با اتحادیه  نداریم و خواهان این هستیم که در همین اتحادیه بمانیم. شایان ذکر است اگر  تقاضایی هم وجود داشته باشد قانون اجازه چنین کاری را نمی دهد.

رئیس اتحادیه اغذیه و پروتئین شهرستان گلپایگان گفت: اتحادیه اغذیه پروتئین دو جشنواره کباب برگزار کرده  و برند کباب را به ثبت رسانده است و در راستای صنف کبابی ها هیچگونه کم کاری انجام نشده است.

وی ادامه داد: تا مدتی قبل قیمت گوشت در جلسه تنظیم بازار موردبررسی قرارمی گرفت و نهایتا قیمت نهایی از طریق فضای مجازی و نصب نرخنامه در واحد های صنفی به اطلاع مردم می رسید اما سپس قیمت گذاری به کمیته ای که از جهاد کشاورزی، بسیج اصناف، اتاق اصناف، اتحادیه اغذیه و پروتئین و صمت تشکیل شده است سپرده شد؛قیمتی که از طریق این کمیته برای گوشت قرمز مصوب می شد به رئیس ستاد تنظیم بازار شهرستان ارسال و در صورت تایید اطلاع رسانی میشد بنابراین تاکنون بدون مصوبه هیچ قیمتی اعلام و ابلاغ نشده است.

رئیس اتحادیه اغذیه و پروتئین شهرستان گلپایگان گفت: قیمت گذاری ها براساس گروه بندی ها انجام می شود؛ طباخی ها جز گروه 3 هستند و براساس قانون باید هر واحد صنفی براساس خدمات و کیفیتی که ارائه می دهد نرخ مورد نظر خود را به اتحادیه اعلام کند ، اتحادیه بعد از بررسی های لازم نرخ پیشنهادی آنها را تایید و یا اصلاح می کند. تاکنون شکایتی از طرف طباخی ها به اتحادیه وصول نشده است.

حسین ثمری افزود: از طرف هیئت مدیره موظف هستم روزانه به مدت دو ساعت در اتحادیه حضور داشته باشم و ماهی 600 هزار تومان به عنوان حقوق از اتحادیه دریافتی داشته باشم اما من از ساعت 8 صبح تا ساعت 14 در اتحادیه حضور دارم  و تاکنون به مرخصی هم نرفته ام. نه تنها من بلکه تمام اعضای هیئت مدیره اتحادیه اغذیه و پروتئین تاکنون هیچگونه دریافتی از اتحادیه نداشتیم و حقوق خود را بخشیده ایم.

وی با بیان اینکه  رستوران ها براساس خدمات و کیفیتی که ارائه میدهند نرخنامه متفاوتی دارندخاطر نشان کرد: واردات کله و پاچه به شهرستان نداریم و اگر هم باشد در حوزه اختیارات اتحادیه نیست و زیر نظر دامپزشکی انجام می شود، اگر مازاد هم داشته باشیم با مجوز دامپزشکی از شهرستان خارج می شود. کشتارگاه دام اخیرا موظف شده است که کله و پاچه  ها را دسته بندی و بسته بندی کند.

رئیس اتحادیه اغذیه و پروتئین گلپایگان یادآورشد: بازرسی های متعددی انجام میدهیم و براساس آن خوشبختانه شاهد مصرف گوشت نامرغوب در کبابی ها نبودیم، تنها پروانه 2 واحد صنفی که خوب کار نمی کردند  ابطال و از رسته کبابی ها خارج شدند.

ثمری تصریح کرد: طی دوسال گذشته 10 واحد قصابی یا تغییر رسته دادند و یا به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی واحد خود را تعطیل کردند .حدود 15 سال قبل در اکثر  روستاها واحد های قصابی داشتیم اما اکنون به دلیل کاهش جمعیت روستایی و نداشتن صرفه اقتصادی برای قصاب این  رسته صنفی دیگر در روستاها فعالیت ندارند.

مرغدار امنیت تولید ندارد

در ادامه نیز نائب رئیس دوم این اتحادیه گفت: به نظر من سامانه رهتاب در کل استان اصفهان  هیچ وقت جواب نداد؛ از زمانی که این سامانه راه اندازی شده مرغ کافی به دست مردم نرسیده است. مرغ کجا می رود؟مرغ از استان خارج می شود.

وی افزود:زمستان سال گذشته به مدت دوماه و نیم در کشور مرغ مازاد داشتیم و در این شرایط قیمت باید به حداقل خود برسد اما در استان اصفهان دوماه نیم مرغ را کیلویی 3 هزار تومان گران تر از استان های دیگر به مردم فروختند.در 4 ماهه اول سال جاری حدود 8 هزار تومان قیمت مرغ در اصفهان از تمام استان ها پایین تر بود وقتی بررسی کردم متوجه شدم به خاطر این است که مرغ از استان خارج شود. سامانه رهتاب در اصفهان قیمت را در کف نگه داشته تا بتواند مرغ را از مرغدار با پایین ترین قیمت خریداری کند و به شهرستان های دیگر قاچاق کند.

علیرضا حاج نوروزی گفت: سامانه رهتاب نتوانسته کار خود را درست انجام دهد اگر درست انجام داده بود الان باید مرغ را به استان های دیگر صادر می کردیم. چرا اخیرا دوباره مرغ کم شده است، به این علت که مرغدار امنیت تولید ندارد،  وقتی مرغ را ارزان از مرغدار می خرند چرا تولید کند؟ وقتی می بیند مرغداران اراک و لرستان مرغ خود را به کیلویی 65 هزار تومان به فروش می رسانند ولی در استان اصفهان کیلویی 55 هزار تومان از او می خرند چرا باید تولید کند؟

وی ادامه داد:این حمایت از تولید نیست؛ مرغداران اصفهان نابود شدند.  همین الان در استان کمبود مرغ داریم. به نظر من  دلال ها را حذف کردند و خود رهتاب شده دلال و مرغ را صادر می کند.

تاثیر افزایش قیمت گوشت قرمز بر کاهش میزان کشتار 

همچنین در ادامه میثم ترابی مدیرعامل کشتارگاه طیور شهرستان گلپایگان گفت: انتهای سال 99 سامانه رهتاب راه اندازی شد. بحران کمبود مرغ را داشتیم و در یک مقطعی مرغ کم میشد. جهاد کشاورزی، تعزیرات، بسیج اصناف و استانداری مجموعه ای را تحت عنوان سامانه رهتاب راه اندازی کردند تا بر عرضه مرغ نظارت داشته باشند و قیمت گذاری نیز براساس نظر ستاد تنظیم بازار استان انجام می شود. مشکلاتی را که نائب رئیس دوم اتحادیه اغذیه و پروتئین  گفتند را تایید میکنم اما ما تصمیم گیرنده نیستیم و صرفا اجرا کننده و یک واحد خدماتی هستیم.

حامد ابراهیمی مدیر عامل کشتارگاه دام شهرستان گلپایگان نیز در این نشست خبری در خصوص عوارض کشتار دام تصریح کرد: کشتارگاه دام گلپایگان به عنوان کشتارگاه صنعتی دام غرب استان 7 سال پیش  با ظرفیت کشتار 550 راس دام سبک و سنگین در هر شیفت کاری راه اندازی شد. امسال توانستیم عوارض کشتار دام را در مرداد ماه مصوب کنیم در حالیکه از ابتدای سال حامل های انرژی و دستمزد کارگران افزایش پیدا کرده است. نهایتا در جلسه تنظیم بازار مصوب شد از هر راس دام سنگین 900 هزار تومان و هر راس دام سبک 85 هزار تومان بابت عوارض کشتار دریافت کنیم.

وی یاداورشد: از 80 کارگری که در روز اول مشغول به کار شدند اکنون  30 کارگر در مجموعه حضور دارند. در سال جاری ماهانه 4 هزار گوسفند و 240 راس گاو کشتار شده است. اگر گوشت مصرفی گاو را 250 کیلو و گوسفند را 25 کیلو در نظر بگیریم سرانه مصرفی مردم با این میزان کشتار چقدر خواهد بود؟ افزایش قیمت گوشت قرمز بر کاهش میزان کشتار بسیار تاثیر داشته  و تا یک سوم و حتی یک چهارم کشتار را کم کرده است.

لینک کوتاه : https://siasatefarda.ir/?p=3818

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.