• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
12

حق آبه گلپایگان وارد سد ۱۵ خرداد قم می شود

  • کد خبر : 1150
  • 04 مرداد 1400 - 21:18
حق آبه گلپایگان وارد سد ۱۵ خرداد قم می شود
کارشناس مسئول برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان گلپایگان گفت : امسال تاکنون از سرشاخه های دز 90 میلیون مترمکعب آب آورده وجود داشته و وارد سد کوچری و گلپایگان شده است اما 107/86 میلیون مترمکعب آب بردند ، 16 میلیون بیشتر از آوردشون دارند می برند

خبرنگار فاطمه عبدلی /به گزارش سیاست فردا ، حسین عظیمی در جلسه فرونشست زمین که در فرمانداری گلپایگان برگزار شد اظهار کرد: شرایط در شهرستان گلپایگان مخصوصا گلشهر و روستاهای سمت دم آسمان و رباط ملکی خوب نیست و در شرف یک بحران در منطقه هستیم. علت فرونشست زمین برداشت غیر مجاز آب زیرزمینی است و این برداشت ها زمانی اتفاق می افتد که اب های سطحی کاهش می یابد و کشاورزان ناچار هستند این اقدام را انجام دهند. مکاتبات زیادی از طرف فرمانداری با وزارت نیرو انجام دادیم و درخواست کردیم که در سال های ترسالی که اورد حوزه داخلی گلپایگان بالا است به شهر های گوگد ، گلشهر و روستاهایی که شاهد فرونشست زمین در آنها هستیم آب برسانیم.

وی ادامه داد: شهرستان گلپایگان به هیچ وجه دنبال این نیست که از آب سرشاخه های دز به عنوان آب کشاورزی استفاده کند و این موضوع را در نامه های ارسالی خود به وزارت نیرو صراحتا اعلام کرده ایم و گفته ایم که آورد حوزه داخلی خودمان را بدهید تا خیلی از مشکلاتمان حل شود. در 17 تیر 98 ، 11 شهریور 98، 1 دی98، 18اردیبهشت 99 و….. نامه هایی را در این راستا  به مدیریت بحران ، وزارت نیرو و… ارسال کرده ایم.

کارشناس مسئول برنامه ریزی و امورعمرانی   فرمانداری شهرستان گلپایگان گفت: آورد حوزه داخلی ما از سال زراعی 97 تاکنون 402 میلیون مترمکعب بوده است که 147 میلیون آن را برای کشاورزی دادند و مابقی آن به سد 15 خرداد در قم منتقل شده است که در مسیر برخی از روستاها هم از آن استفاده کردند همچنین از سال 97 تا کنون نیز 443/55 میلیون مترمکعب سرشاخه های دز آورده داشته که 362/56 میلیون مترمکعب آن به فلات مرکزی منتقل شده است. حدود 82 درصد آورد سرشاخه های دز به فلات مرکزی داده شده اما از آورد ما در مدت مشابه تنها 37 درصد را داده اند.

عظیمی افزود: اکنون 130 میلیون مترمکعب آب در سد کوچری و 6/7 میلیون مترمکعب آب در سد گلپایگان وجود دارد که حدود 80 درصد آن از آورد حوزه طبیعی شهرستان گلپایگان است. از  وزرات نیرو می خواهیم که شفاف سازی کند که 132 میلیون مترمکعب آبی که سال گذشته و 107 میلیون مترمکعب آبی که امسال تاکنون از طریق لوله به فلات مرکزی قم انتقال داده شده است آیا تمام آن در شرب هزینه می شود؟ مگر شهر قم چقدر جمعیت دارد که ادعا می کنند 132 میلیون مترمکعب آب برای شرب استفاده شده است.

وی تصریح کرد: تا جایی که مکاتبات وزارت نیرو را دیدیم انتقال آب بین حوزه ای ممنوع است مگر برای مصرف شرب ولی این حجم آب برای شرب منطقی است؟  امسال تاکنون از سرشاخه های دز 90 میلیون مترمکعب آب آورده وجود داشته و وارد سد کوچری و گلپایگان شده است اما 107/86 میلیون مترمکعب آب بردند ، 16 میلیون بیشتر از آوردشون دارند می برند ، اگر خشکسالی است و باید صرفه جویی شود چرا در این انتقال آب صرفه جویی نیست و با این روندی که شاهد هستیم میزان آب برداشتی آن در سال جاری به حدود 143 میلیون مترمکعب هم خواهد رسید.

کارشناس مسئول برنامه ریزی و امورعمرانی فرمانداری شهرستان گلپایگان یادآورشد: حتی وزارت نیرو صراحتا می گوید شما حق ذخیره آب از اورده خودتون را در سد ندارید ، حال این چه حساب و کتابی است ؟ از وزارت نیرو درخواست کردیم در جلساتی که برای حقابه گلپایگان برگزار می شود از گلپایگان هم فرماندار و یا نماینده ای حضور داشته باشد اما قبول نکردند و گفتند این بحث های تخصصی است و خودمان باید انجام بدهیم.

حسین عظیمی اضافه کرد: گلپایگان که طی سه سال 401 میلیون مترمکعب آب آورد حوزه داخلی اش بوده چرا باید برای حق آبه آن 18 میلیون مترمکعب از چاه ها تخصیص  داده شود ؟ آیا این کارشناسی است؟ آیا جای سوال ندارد؟ زمانی که ما به این میزان آورده داریم از این برنامه ریزی تعجب می کنیم. چه استدلالی پشت این تصمیمات وزارت نیرو است؟

وی با بیان اینکه وزارت نیرو حقابه گلپایگان را 54 میلیون مترمکعب در نظرگرفته که 18 میلیون آن از طریق چاه ها باید تامین شود خاطرنشان کرد: سالهایی بوده که اورده گلپایگان 200 و یا 100 میلیون مترمکعب بوده است و گفتیم با توجه به این سال ها حق آبه بیشتری را تخصیص دهید تا در زمان خشکسالی بتوانیم به گوگد و گلشهر اب برسانیم اما می گویند حق آبه ثبت شده این شهر ها در اسناد جز و جمع ثبت اسناد وجود ندارد پس چطور است که وقتی وارد سد 15 خرداد می شود حق آبه دارند؟

کارشناس مسئول برنامه ریزی و امورعمرانی  فرمانداری شهرستان گلپایگان گفت: ما کاری به اورد سرشاخه های دز نداریم و این موضوع را بارها اعلام کردیم و اگر آورد خودمان را بدهند می توانیم جلوی فاجعه را بگیریم  همچنین با وجود اینکه سد گوچری در محدوده سیاسی شهرستان گلپایگان است اما نه تنها مدیریت آب با گلپایگان نیست بلکه زمانی که میخواهند مدیری برای سد انتخاب کنند نیز با گلپایگان هماهنگی نمی شود.

لینک کوتاه : https://siasatefarda.ir/?p=1150

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.