• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

بمب ساعتی زیر پای مردم گلشهر؟

  • کد خبر : 3366
  • 11 خرداد 1402 - 10:51
بمب ساعتی زیر پای مردم گلشهر؟
سیاست فردا / معاون فرماندار عمرانی گلپایگان گفت:طی بازدید که از شهر گلشهر داشتم، سالن ورزشی این شهر که کمتر از ۶ سال از ساخت آن میگذرد دیوارش ترک خورده که با کوچکترین زمین لرزه وضعیت نابسامانی ایجاد می شود.

خبرنگار: فاطمه عبدلی / به گزارش سیاست فردا ، علیرضا فخری زاده در اولین جلسه پایش ایمنی ساختمان های بلند مرتبه اظهار کرد:اولین جلسه کار گروه ساختمان های نا ایمن و بلند مرتبه در حال برگزاری است اما انتقادی دارم ، نامه در تاریخ ۱۷ بهمن سال گذشته صادر شده اما حدود ۴ ماه بعد این جلسه تشکیل شده لذا اگر زودتر تشکیل شده بود فرصت بیشتری برای شناسایی موارد مربوطه وجود داشت ، مبنای تصمیم گیری در کشور آمار است و این آمار باید دقیق ارائه شود تا تصمیمات و بودجه های بالادستی درست تر باشد؛ با فرصت یک هفته ای نمیتوانیم ساختمان ها نا ایمن را شناسایی کنیم.

وی ادامه داد:  اگر فعالیتی در راستای شناسایی ساختمان های نا ایمن انجام دهید اما در سامانه منتاک ( مدیریت و نظارت بر توسعه استان های کشور)  ثبت نشود کار ناقص است پس حتما مواردی که بررسی می کنید را در سامانه ثبت کنید.هدف از این جلسات پیشگیری از حوادث است.

معاون فرماندار عمرانی گلپایگان گفت:طی بازدید که از شهر گلشهر داشتم متاسفانه خیلی از ساختمان هایی که دیدم کامل شکسته همچنین سالن ورزشی این شهر که کمتر از ۶ سال از ساخت آن میگذرد دیوارش ترک خورده که با کوچکترین زمین لرزه وضعیت نابسامانی ایجاد می شود لذا موضوع نظارت در حوزه نظام مهندسی بحث مهمی است

فخری زاده تصریح کرد: فرونشست در گلشهر واقعا یک فاجعه است. برخی از موضوعات  مانند احداث یک جوی را میتوان بعد از مدتی  انجام داد اما برخی اتفاقات با جان انسان گره خورده است. لذا در این حوزه جدیت کامل به خرج دهید و ثبت اطلاعات در سامانه منتاک انجام شود.

در ادامه شهردار گوگد خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در شهر های کوچک ساختمان های ناایمن را مشخص کنیم باید بگوییم اکثر ساختمان هایی که تا قبل از سال 1369 ساخته شده اند نا ایمن هستند چرا که در آن زمان نظام مهندسی وجود نداشت اما مردم دارند در آن زندگی می کنند.

وی ادامه داد: در شهر گوگد ۱۶ ساختمان وجود دارد که بیش از ۴ طبقه دارد که در ساخت آنها از ظرفیت نظام مهندسی استفاده شده و مشکلات حادی ندارد اما در خصوص ایمنی، آتش نشانی و آسانسور ها ، آتش نشانی دارد بازدید های خود را انجام و مواردی که نیاز به اصلاح دارد را تذکر می دهد؛ نمیتوانیم  برخی از این ساختمان ها را اجبار کنیم حتما آسانسور عوض شود اما داریم با رعایت نکاتی، ایمنی آنها را تامین میکنیم.

حسین علیمحمدی گفت: ۵۰ درصد مدارس شهر گوگد نا ایمن و قدیمی هستند ضمن اینکه از نظر بهداشتی و زیبایی هم در شان دانش آموزان نیست؛ همچنین ایمنی مساجد را نیز بررسی کردیم و اخطار دادیم درب های کوچک را تعویض کنند و به سیستم های اطفای حریق هم مجهز شوند.

فرونشست در گلشهر یک مشکل حاد است / روستاهای دشت شمال دچار فرونشست شدند

 در ادامه نیز یاسر جمالی نماینده شهرداری گلشهر در این جلسه تصریح کرد: در شهر گلشهر ساختمان بلند مرتبه نداریم، تنها ساختمان بلند مرتبه مجموعه آبی گلشهر است که متاسفانه در شروع کار ناظر نداشتند و نهایتا وقتی که ناظر انتخاب کردند به دلیل اختلافی که بین خود این مجموعه ایجاد شده کار متوقف شده است و میتوان این ساختمان را به عنوان یک ساختمان نا ایمن در شهر گلشهر معرفی کرد.

وی افزود: فرونشست در گلشهر یک مشکل حاد است ، قسمت عمده ای از شهر گلشهر فرونشست دارد.در حوزه آتش نشانی اگر بخواهیم ساختمان نا ایمنی را معرفی کنیم ، مدارسی داریم که علاوه بر قدیمی بودن  هم از لحاظ سازه ای و هم از لحاظ آتش نشانی مشکل دارند.

همچنین حسین نوبخت معاون بنیاد مسکن شهرستان گلپایگان خاطر نشان کرد: روستاهای دشت شمال و ساختمان های قدیمی آن دچار فرونشست شدند؛ روستاهای اسفاجرد و فاویان در این زمینه مشکلات حادی دارند.  ۵۰ درصد روستاها خانه های قدیمی دارند، منازل روستاهای پشت کوه خشت و گلی هستند و هیچ گونه ایمنی در برابر زلزله ندارند.

در ادامه نیز معاون خدمات شهری شهرداری گلپایگان یادآور شد: آتش نشانی در سنوات گذشته بازدید هایی از ساختمان های نا ایمن در سطح شهر  از جمله پاساژ ها، اماکن خدماتی و درمانی، مدارس  و… انجام داده و دستورات ایمنی را به آنها انتقال دادیم.  ۷ پاساژ در سطح شهر ، برخی ادارات، خوابگاه های دانشگاه فنی مهندسی،  دادگستری، زندان ، کتابخانه آیت الله محمدی، ثبت اسناد و… برخی از اماکنی هستند که پس از بازدید دستورالعمل های لازم را به آنها انتقال داده ایم.

وی ادامه داد: از ابتدای مهر سال گذشته طی جلساتی که با نظام مهندسی برگزار کردیم  ،  اعلام کردیم که ساختمان هایی که از تاریخ مذکور بیش از ۴ سقف دارند باید  سیستم اعلام حریق داشته باشند در همین راستا  اکنون دستور های ایمنی  به مالکین ۵۶ ساختمان اعلام شده است ؛ البته سازندگان با این موضوع مخالف هستند و می گویند رعایت این موارد ایمنی  بار مالی دارد اما معتقدیم باید این موارد رعایت شود. در سال گذشته شاهد بیش از ۱۶۰ مورد حریق در بخش های مختلف بودیم که با رعایت نکات ایمنی خسارت حریق پایین خواهد آمد.اکنون آتش نشانی نقشه طرح ایمنی را برای ساختمان هایی که توسط سازندگان یا مالکین در حال ساخت است پیاده می کند.

مهدی خلجی تصریح کرد: از پاساژ آزادی بازدید کردیم این پاساژ از نظر ایستایی سازه و ایمنی  آتش نشانی صفر است حتی یک کپسول آتش نشانی هم ندارد. باید یک قدرت اجرایی وجود داشته باشد که مالکین و سازندگان ملزم به اجرای دستورات ایمنی باشند.هجمه زیادی از طرف سازندگان به ما وارد میشود اما بر رعایت نکات ایمنی استوار هستیم. سازنده ای چندین میلیارد تنها برای نمای ساختمان هزینه می کند حال فکر نمیکنم هزینه 600 تا یک میلیاردی برای حفظ جان ساکنین آن مبلغ زیادی باشد.

ساختمان ها باید زیر نظر مجری ذیصلاح ساخته شود

خزانه دار نظام مهندسی شهرستان گلپایگان نیز در همین جلسه اظهار کرد: از نظر نظام مهندسی از ده سال گذشته ساختمان هایی که احداث شده مباحث ایمنی مربوط به زلزله را رعایت کردند. در حوزه آتش نشانی هم موارد ایمنی ساختمان های گروه جیم (4 طبقه به بالا) دارد به صورت جدی بررسی می شود ضمن اینکه  برای شناسایی ساختمان ها، نظام مهندسی آماده هرگونه همکاری است. ساختمان هایی که در معرض خطر زلزله هستند نیز باید مقاوم سازی شود.

وی ادامه داد: مجری ذیصلاح  بار مالی را به سازندگان تحمیل میکند لذا مقاومتی از طرف مالکین وجود دارد که این کار را انجام نمیدهند، از یک طرف هزینه کردن این مبلغ مطرح است اما از طرف دیگر  ایمنی جان شهروندان در میان است.

مجید مرادی گفت: معتقدیم ایمنی بالاتر از کار است و جان یک انسان ارزشی بالاتر از هزینه های ریالی دارد لذا ساختمان ها باید زیر نظر مجری ذیصلاح ساخته شود.
سازنده حاضر نیست ۶۰۰ میلیون تومان پول برای موارد ایمنی در حوزه آتش نشانی هزینه کند اما ۲ میلیارد تومان  برای نمای ساختمان که الزامی هم ندارد هزینه می کند.

به گزارش سیاست فردا؛طی چند سال اخیر ریز گرد های دشت شمال در شهر گلشهر و فرونشست در این شهر همواره در جلسات مختلف شهرستان مطرح شده ، برای ریزگرد های دشت شمال اخیرا منابع طبیعی اقداماتی را آغاز کرده اما برای دیدن نتیجه آن شاید به حدودا یک سال زمان نیاز باشد اما در راستای فرونشست زمین در این منطقه که به نظر می رسد عمده دلیل آن کاهش آب سفره های زیر زمینی است لازمه مسئولین تدبیری عاجل بی اندیشند، کارشناسان پاسخ دهند که ساخت سد کوچری تا چه اندازه بر فرونشست زمین در این منطقه تاثیر گذاشته است؟ اگر تاثیر داشته آیا حق مردم گلشهر در این خصوص در نظر گرفته شده است؟ فرونشست زمین در گلشهر همچون بمبی ساعتی زیر پای مردم این منطقه عمل نمیکند و هر لحظه ممکن نیست زمین دهان باز کند؟ و اگر زلزله ای رخ دهد چه بر سر خانه های این منطقه خواهد آمد؟

 

لینک کوتاه : https://siasatefarda.ir/?p=3366

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.