فاطمه عبدلی مدیر مسئول سیاست فردا/ اخیرا یک شرکت بستنی سازی در ایران در تبلیغی که در فضای مجازی منتشر کرده مورد هجمه افراد مختلف جامعه قرار گرفته است ، معترضان می گویند چرا در این تبلیغ از «زن» به عنوان یک ابزار استفاده شده و با استفاده ابزاری از جایگاه زن تنها به فروش خود فکر کرده است.آنها به شیوه خوردن بستنی و رنگ قرمز شال آن خانم که در تبلیغ دیده می شود انتقاد دارند.
این انتقاد ها از سوی مردان و زنان جامعه خصوصا در شبکه های اجتماعی تا جایی گسترش پیدا کرده که شرکت مذکور ناچار به حذف کلیپ آگهی خود شد اما بسیاری از منتقدین معتقدند که این شرکت بستنی سازی باید عذر خواهی کند و تنها به حذف کلیپ بسنده نکند.
«محمدرضا بورونی فعال اجتماعی» مستندساز و یکی از معترضین جدی این کمپین که در فضای مجازی پیرامون این موضوع تولید محتوا داشت در بخشی از صحبت های خود به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این چالش سالهاست که وجود دارد و یک نمونهاش را امسال در المپیک دیدیم. در مسابقه هندبال، تیم بانوان نروژ لباس پوشیده تری پوشید و جریمه هم شد. یا در المپیک قبلی که در لندن بود، «بوریس جانسون» که آن موقع شهردار لندن بود، مقالهای در نشریات لندن نوشت و یکی از جاذبههای المپیک لندن را مسابقات والیبال ساحلی زنان دانست که «زنان با اندامهای زیبایشان بیکینی میپوشند و افراد را به وجد میآورند”. یعنی تا این حد این نوع تبعیض جنسیتی نفوذ کرده که افرادی که مسئول و سرشناس هستند این مسئله را روا میدارند.»
با تایید نظر اکثر منتقدان در خصوص استفاده ابزاری از زن و جایگاه وی در جامعه باید به این موضوع اشاره کرد که چرا زنان در ایران حاضر می شوند خود را در این شرایط قرار دهند؟ بجاست که منتقدین در کنار این انتقادات سازنده خود، از مسئولین مربوطه در راستای بهبود معیشت ، درآمد و ایجاد اشتغال هم مطالبه گری کنند، قطعا هیچ یک از ما زنان دوست نداریم تحت عنوان یک ابزار به ما نگاه کنند، بی شک 95 درصد از فعالیت هایی که اکنون زنان در سطح جامعه انجام می دهند نه از سر دلخوشی است و نه از سر پایین آوردن جایگاه زنان بلکه از درد نان است و درد نان است و درد نان.