• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

عسل 40 گیاه گلپایگان در دنیا تک است

  • کد خبر : 3317
  • 06 خرداد 1402 - 12:15
عسل 40 گیاه گلپایگان در دنیا تک است
سیاست فردا/معاون بهبود تولیدات دامی اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: گلپایگان در همه چیز سرآمد است و از دیرباز شهرستانی بوده که در حوزه دامپروری فعالیت داشته ولی یک نقطه ضعف دارد، یک نژاد معروف و اصیل دام کشور که  به گاو گلپایگانی معروف بود را دیگر نداریم ؛ در تابستان سال گذشته همکاران من چند روز در گلپایگان، لرستان و فریدن دنبال این نژاد گشتند اما نهایتا دوتا گاو را انتخاب کردند اما همه ما میدانیم تمام نژاد آنها گلپایگانی نبود؛ 

خبرنگار: وحید اعظمی / به گزارش سیاست فردا، حسن ایراندوست در همایش عسل و طبیعت که در منطقه چشمه خضر گلپایگان برگزار شد اظهار کرد: گلپایگان در همه چیز سرآمد است و از دیرباز شهرستانی بوده که در حوزه دامپروری فعالیت داشته ولی یک نقطه ضعف دارد، یک نژاد معروف و اصیل دام کشور که  به گاو گلپایگانی معروف بود را دیگر نداریم ؛ در تابستان سال گذشته همکاران من چند روز در گلپایگان، لرستان و فریدن دنبال این نژاد گشتند اما نهایتا دوتا گاو را انتخاب کردند اما همه ما میدانیم تمام نژاد آنها گلپایگانی نبود؛  میگوییم شاید باشد. این موضوع یک نقطه ضعف است؛ یعنی کم توجهی ما مسئولین به حفظ داشته های اصیلمان که می توانستیم حفظ کنیم و آن را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: امروز داشته های دیگری  از جمله طبیعت، زنبور ها و زنبورداران را داریم.زنجیره ارزش افزوده که قرار است بهره وری را بالا ببرد در شهرستان تشکیل شود. ما از نظر تولید عسل و تعداد کلنی سومین و چهارمین کشور دنیا هستیم؛ در روسیه که هوا بسیار سرد است و پوشش گیاهی ندارد برداشت عسل از هر کندو 24 کیلو است این میزان در ایران 12 کیلو می باشد اما در اصفهان 9 کیلو است ، آیا  با 9 کیلو معیشت یک زنبوردار تامین می شود؟ نمیشود.

معاون بهبود تولیدات دامی اداره کل جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت:  اگر گاودار صنعتی  ما میخواست با نظام سنتی کار کند و روزی 8 کیلو شیر داشته باشد معیشتش تامین نبود، امروز گاوردار روزی 60 لیتر از هر گاو شیر می گیرد. سرانه مصرف عسل در دنیا 600 گرم است اما در ایران یک کیلو 600 گرم است، نباید بگوییم عسل گلپایگان کیلویی فلان تومان است بلکه باید عسل ها را درجه بندی و با قیمت های مختلف به فروش برسانیم.

همچنین علیرضا سرلک اظهار کرد: شهرستان گلپایگان با حدود 100 هزار نفر جمعیت در منطقه غرب استان یکی از شهرستان های با قدمت  است و آثار تاریخی چند هزار ساله صحه بر این موضوع می گذارد همچنین گلپایگان در علم و فقاهت نیز سرآمد است.

معاون سیاسی امنیتی فرماندار گلپایگان گفت: امروز یکی از اهداف دشمن در جنگ ترکیبی به زانو درآوردن ما در حوزه اقتصاد است، اگر میخواهیم از این موضوع پیشگیری و با هجمه دشمن تقابل کنیم یک راه کار بیشتر نداریم و آن هم اینکه در حوزه اقتصادی قوی شویم و در این راه نیاز است که به صورت علمی و با نظر کارشناسی فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: همایش امروز یک دلگرمی برای فعالان این حوزه است البته نهادهای مرتبط از فعالین اقتصادی حمایت کنند تا بستر و زمینه بیشتری در راستای شکوفا شدن در حوزه اقتصادی را فراهم کنیم چرا که شهرستان گلپایگان پتانسیل بالایی دارد.

در ادامه نیز امیر مسعود شهبازی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان گلپایگان تصریح کرد: امیدواریم این همایش( عسل و طبیعت ) نتایج مثبتی را در معرفی عملکرد بسیار مطلوب زنبورداران شهرستان گلپایگان داشته باشد . در شهرستان 417 زنبوردار  با 29 هزار 417 کلنی فعالیت می کنند که مجموع تولیدات آنها در سال گذشته  231 و نیم تن عسل بوده است.

علی انصاری نیز با بیان اینکه بالغ بر هزار نوع گیاه در گلپایگان است که در تولید و کیفیت عسل آن تاثیر خوبی دارد اظهار کرد: گلایه مند هستیم؛ چرا به افرادی که زنبورهای خود را  از شهرستان های اطراف وارد گلپایگان می کنند اجازه اسکان داده می شود؟ به صورت علمی نمی توان در هیچ مرتعی بیش از 200 عدد کلنی زنبور گذاشت اما چندی قبل از شهرستان های اطراف آمده بودند و 700 کندو گذاشته بودند که این اقدام  از چرای بی رویه دام هم بدتر است چرا که به بیابان و صحرای گلپایگان آسیب بسیاری وارد میکند. به تازگی شهرستان همجوار ما دارد بر روی اصلاح نژاد کار میکند اما در گلپایگان 11 نفر به مدت حدود 10 سال است که دارند بر روی اصلاح نژاد کار می کنند.

وی ادامه داد: زنبورداران گلپایگان عسل بدون تغذیه و یا با تغذیه خیلی کم تولید می کنند، اکثر زنبورداران به صورت طبیعی کار میکنند. مرتع گلپایگان این پتانسیل را دارد که عسل تولید شده از آن صادر شود لذا از مسئولین مربوطه می خواهیم در این راه کمک کنند تا عسل گلپایگان نه تنها به ایران بلکه به دنیا معرفی شود. با تنوع گل و گیاه گلپایگان عسل این شهرستان در کنج قرار گرفته و مهجور مانده لذا باید معرفی شود و پایتخت عسل با دلیل علمی گلپایگان باشد.

این زنبوردار شهرستان گلپایگان با بیان اینکه از مسئولین می خواهیم که به درد دل زنبورداران گوش دهند گفت: زنبورداری اصلا کار راحتی نیست، بیابان خوابی دارد؛ بالش سر ما گاها مار است، لذا به جامعه زنبورداران گلپایگان کمک کنید. تنوع گیاهی در این شهرستان سبب شده عسل 40 گیاه گلپایگان در دنیا تک باشد.

انصاری استحصال زهر را یک اقدام نوین دانست و افزود: امروزه در ایران و مخصوصا در گلپایگان پتانسیل بالایی در استحصال زهر زنبور عسل داریم چرا که  یکی از فاکتورهای مهم در استحصال زهر وجود گرده های گل متنوع است که سبب بالا رفتن کیفیت زهر آن می شود. بر روی زهر زنبور عسل در لابراتورهای روسیه و آلمان برای سرطان سینه، پارکینسون  وبیماری MS  دارد کار می شود همچنین در ترکیه 8 دانشگاه اختصاصی بر روی استحصال زهر نیز کار میکنند.

لینک کوتاه : https://siasatefarda.ir/?p=3317

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.